keskiviikko 30. marraskuuta 2011

Tallennus tutuksi

Tänään pidin ylimääräisen kerran, jossa halukkaiden kanssa käytiin läpi eri sovelluksista tapahtuvaa tallennusta Dropboxiin. Se harmi näissä laitteissa on, että jokaisessa sovelluksessa on hieman eri tavat toimia tallennuksen suhteen. Varsinkin jos opiskelijalla ei ole kotona pääsyä langattomaan verkkoon, voi seurata ylimääräisiä kuvioita. Ne eivät ole vaikeita (ainakaan minulle), mutta se että eri tilanteissa pitää toimia eri tavoilla aiheuttaa uudessa kokemattomassa käyttäjässä tarpeetonta hämmennystä. Ainakin nämä opiskelijat jotka olivat paikalla selvästi oppivat käyttämään laitetta paremmin.

tiistai 29. marraskuuta 2011

Ryhmätöitä tableteilla

Tänään opiskelijat tekivät ryhmissä alustuksia tunneille. He syöttävät tuotoksensa wikiin, kunhan he saavat ne valmiiksi. IPadin käyttö wikissä on hieman haastavampaa. Emme keksineet keinoa miten kuvan saisi järkevästi näkymään wikiin. padista kun ei voi ladata tiedostoa. Jouduimme tyytymään linkkiin käsitekarttaan. Opiskelijat työskentelivät mielestäni varsin intensiivisesti. Jonkin verran apua tarvittiin. Se on hyvä asia, sillä nyt saimme monia asioita eteenpäin kädestä pitäen.
Yksi hankalimmista asioista kurssissa on ollut opiskelijoiden sähköpostien hallinta. Helposti jonkun opiskelijan sähköpostissa on kirjoitusvirhe, jolloin kutsut Dropboxiin ja wikiin eivät menekään perille. Lisäksi jos opiskelija ei tajua kertoa asiasta, hän voi olla pimennossa liian pitkään. Opiskelijan on opeteltava erilaista aktiivisuutta. Kasvina ei voi tällaisella kurssilla istua. Sekin on toisaalta hyvä asia. Toki kulttuurimuutosta myös opiskelijoiden taholta vaaditaan.

Tässä yksi opiskelijakommentti päivästä:
"Tänään teimme muista tunneista poiketen ryhmätöitä. Ryhmä, jonka minä, Pihla ja Jasminin muodostimme, sai aiheekseen laattatektoniikan ja teimme tunnin aikana käsitekartan aiheesta. Luimme kappaleen osa osalta ja poimimme sieltä tärkeimmät kohdat. Pihla teki Mindjet ohjelmalla käsitekartan, kun me yhdessä tutkimme oppikirjan kappaletta ja päätimme mitkä asiat ovat hyviä käsitekartassa mainittavaksi.
Tunti meni nopeasti, kun oli kokoajan tekemistä. Yhteistyö oli sujuvaa ja ongelmia ei ilmennyt. Tulimme hyvin toimeen keskenämme ja työ edistyi ja valmistui hyvin." (Sonja)

maanantai 28. marraskuuta 2011

Yhä tekniikkaa opetellen

Tänään käsittelimme sateita ja vesiä. Osa tunneista meni tekniseen säätämiseen ja opiskelijoiden neuvomiseen. Näin alussa tämä ilmiö on varmasti suurempi kuin sitten kun opiskelijat ovat tottuneet laitteisiin. Pidin myös tunnilla pienen testin, johon opiskelijat vastasivat tablettien avulla. Lisäksi se saivat kysymyksen kotona selvitettäväksi. Kotitehtävänä heillä on soveltava tehtävä liikkuvasta matalapaineesta. Ensi kerralla opiskelijat valmistelevat alustuksia seuraaviin tunteihin.

Jostain syystä en saa kommentoitua tähän blokiin, joten vastailen tässä edellisestä kirjoituksesta tulleisiin kommentteihin. Meillä on tehty sopimus huoltajien kanssa. Opiskelija on korvausvelvollinen huolimattomuudesta tai tahallisuudesta aiheutuneesta vahingosta. Sopimuksessa pyydetään myös lupaa sosiaalisen median työvälineiden eettisesti hyväksyttävään käyttöön.
Normaalisti ppt muuntuu hyvin esim keynoteen tai ExpEverything-apsiin. Aps storen mukaan tuo Voice thread ei olisi ilmainen. EE:llä voi tehdä kuvien avulla esityksen ja tehdä sitten vaikka videon. EE:ssä pidän hyvänä sen hienoa yhteistoimintaa Dropboxin kanssa. Tuo Voice threadkin voisi olla tutustumisen arvoinen.

Tässä yksi opiskelijakommentti käsitekartoista:

”- Miusta nuo ajatuskartat on hyviä kun niiden avulla oppii hyvin kun pitää lukea se kappale kunnolla, että pystyy sen tekemään. Yleensä kun sitä ei aina jaksa noita kappaleita niin hyvin lukea.. Ja sitten tämän iPadin avulla on paljon helpompi tehdä niitä ajatuskarttoja kun paljon nopeampaa ja helpompi muokata kun jos kirjoittaisi käsin paperille. (Riikka)”

torstai 24. marraskuuta 2011

Pikku hiljaa eteenpäin

Tänään tuli aamulla kiire, kun vanha uskollinen Powerpoint-esitykseni, jota aioin käyttää tunnilla osoittautui toimimattomaksi tabletilla. Se muuntui käyttökelvottomaksi kun sen muunti padin ohjelmille. Niinpä ennen kymmeltä alkavia tunteja jouduin vääntämään sen uusiksi. Samalla hoksasin hieman täydentää esitystä. Mitään ei pitäisi jättää viime tippaan. Toisaalta ilman viime tippaa mistään ei tulisi mitään. Hyvä puoli asiassa on, että kun jouduin tekemään sen uusiksi, siitä tuli osin parempikin kuin vanhasta. Hoksasin lisätä siihen asioita. Nyt vielä voisin puhua esityksen auki Explain Everythingillä. Oma ääni vain kuulostaa inhottavalta ja ulosanti on kankeaa. Siinä sitä on opettajallekin kasvun paikka.
Oppilaat olivat taas tehneet aiheista käsitekarttoja. Tuntuu siltä, että he omaksuvat asiaa paremmin tehtyään tulevasta aiheesta etukäteen käsitekartan. Vaatiihan se perehtymistä aiheeseen.

Osalla opiskelijoista on vielä melkoisia vaikeuksia laitteen hallinnan kanssa ja osalla on ongelmana langattoman verkon puuttuminen kotoa. Jotta opiskelu vielä tehostuisi ja turhautumisilta vältyttäisiin, aion ensi viikolla pitää ylimääräisen kerran. Silloin voin opastaa jokaista apua tarvitsevaa ilman, että varsinaisen oppisisällön käsittely jää liian vähälle. Voisin tietenkin kysyä Moilasen Teemulta, ehtisikö hän myös mukaan joko tuolloin tai muuten tunneille.

Tänään tutustuimme alustavasti Explain Everythingiin. Esitin sillä Föhn-tuulen ominaisuuksia. Katsoimme myös yhdessä NASA Wiz-apletilla vuoden 2005 ennätysmyrskyistä kesää. Kaikki 30 katsoivat videota tableteiltaan yhtä aikaa. Ongelmia ei ilmennyt. Nythän meillä on koko homma väliaikaisesti yhden Apple Airport Extremen varassa. Se selviää haasteesta yllättävän tehokkaasti.

Laitoin kotitehtävät opiskelijoille Facebookilla. Dropboxiin tein opiskelijoille jaetun kansion johon laiton kotitehtävät. Laitoin kotitehtävät myös wikiin. Wikiinhän minä joka aiheesta valitsen jonkin opiskelijan käsitekartan ja pyrin usein laittamaan myös jotain oheismateriaalia.

Nyt yksi tehtävä on Explain Everything-tehtävä, johon opiskelijat saavat täydentää tehtävää valmiiksi tehdylle pohjalle.

Opiskelijoiden oppimispäiväkirjat ovat olleet mielenkiintoista luettavaa. Tässä esimerkkejä:


"Tunnilla käytimme siis Ipadia, ja kyllä siinä vieläkin on ne hankalat kohdat, mitäkin oikein osaa käyttää. Mielestäni on hyvä, että teemme kotiläksyt Ipadille, koska se on vaihtelua normaaliin, ja itselleni se antaa ainakin motivaatiota opiskeluun, Ipadi opiskelussa on oiva väline ! Tunnilla saimme myös kuulla, että ensi kerralla alamme tekemään töitä ryhmissä, ja ehkäpä se myös vähän opastaa Ipadin käyttöön. Liittyminen tunnilla myös Facebook-ryhmään, jossa saamme kysyä, jos tulee esim. Ongelmia laitteen käytössä, ja muutenkin saamme infoa. Tottahan se on, että aika moni on vielä hakoteillä laitteen kanssa, mutta pikkuhiljaa hyvä tulee ! " (Miija)



Tunti oli varsin mielenkiintoinen, mutta koska olen aina pitänyt muistinpanojen tekemisestä, niin hetken vaivasi vain seurata ja kuunnella toisin kuin olisi kirjoittanut edes pääkohtia ylös. Mutta totuin ajatukseen nopeasti ja pystyin keskittymään täysin opetukseen. Tunti oli mielenkiintoinen ja onnistunut mielestäni. Ohjeita ja neuvoja tuli runsaasti moniin aiheisiin liittyen ja pysyin hyvin mukana, vaikka en voi kehua vielä taidoillani tablet tietokoneiden käytössä, mutta kyllä se taito siitä harjaantuu. (Sonja)




tiistai 22. marraskuuta 2011

Maantieteen saloihin tabeleteilla vääntäen

Tänään etenimme varsin opettajajohtoisesti. Aluksi opiskelijat olivat tehneet laitteillaan käsitekarttoja käsiteltävistä aiheista. Katsoimme niitä muutamia yhteisesti. Tähän AppleTV on erinomainen väline. Kukin opiskelija sai näyttää käsitekarttansa muille istumalla omalla paikallaan. Opiskelijat olivat tehneet todella hienoja käsitekarttoja aiheesta. Tämän jälkeen käsittelimme aihetta ja siihen liittyviä yksityiskohtia. Katsoimme Youtubesta muutaman lyhyen asiaa kuvaavan videonpätkän.
Jaoin myös opiskelijat ryhmiin, joissa he alustavat yhden tunnin kukin ryhmä, siis opettavat asian toisille. Kehoitin heitä käyttämään mielikuvistusta ja annoin vapaat kädet toteuttaa asiassa itseään.
Koko ajan on havaittavissa paranevaa laitteen hallintaa. Nyt varsinkin kun laitteet ovat opiskelijoilla, he pääsevät niihin varmasti paremmin sisälle kuin vain oppitunnilla laitteita käsittelemällä.
Tässä yksi esimerkki käsitekartoista:













maanantai 21. marraskuuta 2011

Ensimmäiset laitteet opiskelijoiden mukaan

Tänään käsittelimme aurinkokuntaa ja maata varsin opettajajohtoisesti. Käyttäen ipadeja lähinnä havainnollistamiseen. Opiskelijat liittyivät tekemääni Facebook-ryhmään, jossa voi kysyä ja reflektoida niin teknisiä kysymyksiä kuin aiheeseen liittyviäkin kysymyksiä.
20 opiskelijaa sai laitteet mukaansa palautettuaan sopimuspaperin. 10 opiskelijalla sopimus eri syistä vielä puuttui. He saavat laitteet kun palauttavat sopimuksen.
Kutsuin opiskelijoita myös wikiin, jonne materiaalia kerätään jatkossa.

torstai 17. marraskuuta 2011

Ensimmäiset oppitunnit

Tänään pääsimme aloittamaan maantieteen kurssin tablet-laitteita hyödyntäen. Olin hahmotellut miten kurssi voisi toimia. Ehkä hahmotelmani on hieman kunnianhimoinen. Olisi ehkä parempi pysyä KISS-metodissa, kuin haahuilla monennäköistä yhtä aikaa. Joka tapauksessa hahmottelin kurssia seuraavasti:




Opiskelijat perustivat itselleen Dropbox-tilit, sinne omalla nimellä kansion, jonka he jakoivat opettajalle (minulle). Sinne he ryhtyvät pitämään kurssin ajaksi oppimispäiväkirjaa. Tähän kansioon he voivat myös palauttaa töitään. Facebookia lukuun ottamatta erilaiset sosiaalisen median välineet tuntuivat olevan suurelta osalta tuntemattomia opiskelijoille. Dropboxkaan ei ollut kenellekään tuttu.

Harjoituksen vuoksi teimme yhdessä Mindjetillä käsitekartan maantieteen osa-alueista. Näin he oppivat miten ohjelma teknisesti toimii. Alku oli hieman kankeaa, mutta varsin nopeasti homma alkoi sujua. Kun katselin opiskelijoiden tuotoksia, huomasin että jotkut olivat jo ryhtyneet koristelemaan käsitekarttaansa erilaisilla värityksillä ja koristeilla. Jatkossa tulemme harrastamaan erilaisia käsitekarttoja.

30 opiskelijan ryhmästä vain yksi oli aiemmin käsitellyt tablettietokonetta. Osalla olikin hieman alkuvaikeuksia tuntuman löytämisessä, mutta nopeasti he pääsivät tuntumaan laitteen käsittelystä. Alun tekninen opettelu vie kyllä aikaa varsinaiselta aiheen opiskelulta, mutta toivon että tahti paranee kun väline tulee tutuksi.

Tänään annoin opiskelijoille mukaan sopimuspaperit kotiin vietäväksi ja allekirjoitettavaksi, jotta voin luovuttaa laitteet opiskelijoiden haltuun. Aiemmin huoltajia on informoitu vanhempainillassa. Nyt laitoin vielä saatteeksi kuvauksen hankkeesta ja pyynnön suhtautua kokeiluihin myönteisesti. Samassa kaavakkeessa pyydetään huoltajilta lupaa erilaisten sosiaalisten median työkalujen käyttöön.

Viikonloppuna laitteita tarvitaan vielä opettajien vesokoulutuksessa. Tämän jälkeen laitteet voi lainata opiskelijoiden jo ilmeisesti hieman syyhyäviin sormiin. Toivottavasti laitteiden lainauksen sopimuspaperit tulevat seuraavalle tunnille takaisin. Opiskelija ei saa laitetta mukaansa ennen kuin nimet ovat asianmukaisesti papereissa.


keskiviikko 16. marraskuuta 2011

Miten opiskelija voisi kirjoittaa tähän blogiin?

Vaikeaksi menee. Ensimmäinen este on se, että Blogger on Googlen palvelu, ja Googlen palvelujen ikäraja on 18 vuotta. Elias Aarnio on selvittänyt asiaa ansiokkaassti, ja siitä on käyty keskustelua Sometu-Ningissä.
http://sometu.ning.com/forum/topics/googlen-palveluiden-ik-raja-suomessa-15-vai-18-vuotta?id=1404780%3ATopic%3A98573&page=2#comments
Melkoinen osa lukiolaisista on alaikäisiä, joten ainoa oikeasti laillinen tapa käyttää mainitun palveluntarjoajan palveluja on Aarnion eilisessä postauksessaan mainitsema sopimus. Tosin huhu kertoo, että käyttöehtoihin voi tulla muutoksia, mutta toistaiseksi mennään näillä ehdoilla.

Edu.fi-sivun ohjeen mukaan opiskelijoille tulee tehdä anonyymit bulkkitunnukset, joista ei käy ilmi henkilötietoja. http://edu.fi/materiaaleja_ja_tyotapoja/tvt_opetuksessa/sosiaalisen_median_kayttoehdot_opetuksessa Google ei ainakaan käyttöehdoissa mainitse tällaista mahdollisuutta. Toisaalta ei suoraan kielläkään, vaikka käyttöehdoissa sanotaan, että asiakkaan tietojen tulee olla "tarkat, oikeat ja ajantasaiset". Vaikka palvelun käyttöehdoissa sallittaisiin alaikäisten rekisteröityminen, tulee sittenkin alaikäisillä olla huoltajan lupa rekisteröitymiseen.

Jos nyt kuitenkin päätettäisiin tehdä yksi "bulkkiopiskelija", jota kaikki opiskelijat käyttäisivät blogiin kirjautuessaan, se menisi suunnilleen näin: keksittäisiin henkilötiedot, joilla hankittaisiin gmail-sähköpostiosoite esim. muotoa lyseon.opiskelija@gmail.com. Tai sitten joku opettaja antaisi omat tietonsa. Toiseksi osoitteeksi palveluun annettaisiin jonkun opettajan sähköpostiosoite. Tämä "opiskelija" kutsuttaisiin blogin kirjoittajaksi, ja kukin oikea opiskelija käyttäisi vuorotellen virtuaaliopiskelijaa peitteenään ja allekirjoittaisi tekstinsä esim. etunimellään. Tarvittaessa opettaja voisi vaihtaa peitetilin salasanaa vaikka joka kerta uuden opiskelijan tullessa kirjoitusvuoroon.

Kuten sanoin, vaikeaksi menee. Emmekä me sitä paitsi tietysti tieten tahtoen toimi lakien ja sopimusten vastausesti emmekä rohkaise opiskelijoita siihen. Yksinkertaisempaa vaikka ei ehkä ihan yhtä autenttisen oloista olisi siis, jos opiskelija kirjoittaisi tekstin ja ryhmää ohjaava opettaja postittaisi sen blogiin. Siinä voisi olla sitten lyhyt saatesana, että kyse on sen ja sen koulun sen ja sen luokka-asteen opiskelijasta etunimeltään se ja se.

Yksi mahdollinen vaihtoehto olisi perustaa erillinen opiskelijablogi koulun kotisivujen alle tai muulle blogialustalle ja linkittää sitä Mobiles-hankkeen blogiin.

perjantai 11. marraskuuta 2011

Opetus alkaa

Ensi viikolla pitäisi aloittaa opetus tablettien avulla. Vähän jo jänskättää. Tahtoisin yrittää tehdä asian ainakin minulle uudella tavalla. Jos vaikka saisi opiskelijat oppimaan tekemällä asioita. Niin että tabletit eivät olisi vain entisenlaisen opetuksen uusi ilmenemismuoto, vaan tapa tehdä asioita uudella tavalla.


Ajattelin että voisin rakentaa vaikka wikiin pohjan johon opiskelijat tekisivät esim. ryhmissä kukin aihepiiristään esityksen, jonka he sitten esittelisivät muille. Sitten voisimme vielä yhdessä pureskella.


On mielenkiintoista nähdä miten opiskelijat lähtevät mukaan. Ovatko he innokkaita kokeilemaan uutta, vai kaipaavatko he tuttua ja turvallista. Arvaan, että uudenlainen opiskelu on heillekin virkistävää vaihtelua. Saa nähdä mitä tästä seuraa...

keskiviikko 9. marraskuuta 2011

iPadien käyttöönotto


Tänään Andrei IlonaIT:ltä oli ohjaamassa Mobiles-ihmisiä Ipadien käyttöönottoon. 33 iPadia, joista puolet 3G-versioita, odottivat ilman uutta iOS5-käyttöjärjestelmää Leba-laukuissa. Leban synkronointi-/latauslaukku osoittautui mainiosti suunnitelluksi. Latauspiuhat oli helppo asentaa yksittäisiin säilytyslokeroihin. Piuhat katosivat kauniisti niille varattuihin uriin. Käyttöönoton vaiheet etenivät kutakuinkin seuraavasti.

1) Loimme Lyseolle pääkäyttäjä AppleID:n
2) Latasimme yhdelle laitteelle (Master) etukäteen mietityt ilmaiset sovellukset (mm. Evernote, Mindjet, Dropbox) Maksulliset otetaan käyttöön myöhemmin.
3) Otimme varmuuskopion sovelluksineen tuosta Master-laitteesta
4) Latasimme iOS5-päivityspaketin kahdelle eri koneelle, joilla päivitimme toisella 3G-versiota ja toisella Wifi-versiota iPadeista.
5) Kun iOS5 oli asennettu, palautimme kaikkiin laitteisiin aiemmin otetun Master-laitteen varmuuskopion.
6) iPhone Configuration Utilitylla Andrei loi kaksi profiilia, Wifi-profiilin (laite tunnistaa automaattisesti koulun langattomat verkot, jolloin opiskelijan ei tarvitse esim. naputella verkon salasanoja) ja Security-profiilin, johon määritettiin muutamia asetuksia, joita laitteella ei opiskelija voi tehdä (esim. InApp-purchases...)
7) Kaikkiin laitteisiin asennettiin luodut profiilit.


Tämän jälkeen koneet laitettiin latautumaan Leba-laukkuun. Laukku käynnistää miellyttävästi portaittain kunkin iPadin latauksen, jolloin suurta virtapiikkiä ei synny. Kytkettäessä laukun hallintakone synkronointiin, kaikki latauslaukussa olevat iPadit tunnistetaan ja ne näkyvät iTunesin sivupalkissa.


Asensimme testimielessä myös hallintakoneen (joka on Leba-laukussa) iTunes-ohjelman kautta keskitetysti iPadeille ilmaisen sovelluksen. Sovellus synkronoitui kaikille laitteille todella nopeasti ja vaivattomasti. Käyttöönottoprosessi on loppujen lopuksi aika selkeä ja jouheva. Eniten aikaa tapauksessamme kului iOS5-käyttöjärjestelmän asentamiseen iPadeille. Toinen asennuskoneistamme, pari vuotta vanha PC oli reilusti puolet hitaampi iOS5:n asennusvaiheessa kuin uusi MacBookPro. PC toimi kuitenkin mainiona lisänä käyttöönottoprosessissa. Töitä jäi Lyseolle myös huomiseksi!

keskiviikko 2. marraskuuta 2011

Lukio digitaaliseen maailmaan

Täällä lukiopäivillä puhutaan paljon lukion uudistamisesta. Tärkeässä osassa kuulostaa oleva digitaalinen oppiminen ja oppimisen välineet.
Tuntuu siltä että tarvetta tällaiseen hanketoimintaan on.

Toissapäivänä koululle tuli 33 tablet-konetta. Ensi viikolla saamme opastusta laitteiden käyttöön ottoon. Tavoitteena on aloittaa laitteiden käyttö 15.11.2011 alkavalla jaksolla ainakin jossakin mittakaavassa. On mielenkiintoista nähdä miten homma alkaa sujua.