sunnuntai 28. lokakuuta 2012

Maantieteen kurssi ilman kirjoja


Pidän maantieteen kurssia iPadeilla ilman oppikirjaa. Kurssia on nyt käyty jonkin aikaa. On ilmeistä että opiskelijat ovat varsin fiksoituneita oppikirjoihin. Tiedonhankinta netistä jää helposti Wikipedia-tasolle. Osalta ei tunnu onnistuvan tämäkään. Opettajalta tällainen kurssin pito vaatii uudenlaista suhtautumista. Opiskelijoille on hyvä etsiä valmiiksi lähteitä mistä he voivat lähteä liikkeelle. Hieman uudenlaista ajattelutapaa tämä vaatii myös opettajalta. Materiaalin rakentaminen tunneille vie ehkä hieman turhan paljon aikaa. Onneksi aineenopettajalla materiaalia voi hyötykäyttää myös jatkossa.
Tehtävät annan Dropboxin kautta. Olen perustanut kansion nimeltään Ge1 ladattavat tiedostot, jonka olen jakanut ryhmän opiskelijoille. Sinne tallennan tehtävät opiskelijoille. Opiskelijat lataavat nämä itselleen. Tehtyään tehtävät opiskelijat tallentavat ne Dropboxiin omaan kansioonsa, jonka he puolestaan ovat jakaneet minulle. Näin voin halutessani seurata reaaliajassa opiskelijoiden työskentelyä. Kirjoittamiseen käytämme Pagesia. Nykyään myös sillä voi tallentaa Dropboxiin. Aiemmin käyttämässäni Docs to Go:ssa oli joskus epämääräisyyttä tallennuksessa. Erilaisia esityksiä ja tehtäviä teemme Explain Everythingillä. Lisäksi käytämme Google Earthia ja Nasa Wizia. Koitan pitää sovellukset aika minimissä.
Alkukurssiassa kävimme asioita enemmän opettajajohtoisesti, jotta opiskelijat oppivat käyttämään laitteita. Nyt olemme siirtyneet enemmän tekemällä oppimiseen. Annan opiskelijoille tehtäviä tehtäväksi, jotka sitten käymme lopuksi yhdessä läpi.
Facebookissa annan ohjeita opiskelijoille ja annan lisämateriaalia. Tämä ryhmä kyllä seuraa antamiani ohjeita Facebookissa, mutta keskustelua en ole onnistunut herättämään. Aiempi ryhmä kysyi asioita Facebookissa huomattavasti laajemmin.

Kokemuksia kokeesta


Tarkastin tuossa Ilmastodiagrammikoetta. Opiskelijoilla oli mahdollisuus käyttää kokeessa verkkoa hyväkseen. Olin aiemmin antanut kotona tehtäväksi tutustua erilaisiin ilmastodiagrammeihin maailman eri kolkissa. He latasivat ladattavista tiedostoista itselleen Google Earth-tiedoston jossa oli esimerkkejä eri puolilta maailmaa. Pidin kokeen tämän jälkeen.
Hämmästyin kovasti kun suoritustaso ei ollut kovin kehuttava. Hyvään arvosanaan olisi riittänyt että olisi katsonut kotitehtävänä ollutta ilmastodiagrammitehtävää. Näin opiskelija olisi löytänyt helposti vastauksia kysymyksiin. Tuntuu siltä että opiskelijat eivät suoriudu kokeesta jossa saa käyttää lähteitä sen paremmin kuin tavallisestakaan kokeesta.

keskiviikko 17. lokakuuta 2012

We proudly present: Lyseon mediaryhmä

Joskus viime kevättalvella aloimme Hannun kanssa kehitellä ajatusta, että meillä Savonlinnan lyseossa olisi opiskelijaryhmä, joka kirjoittaisi ja kuvaisi ja tekisi juttuja koulun juhlista ja arjesta ja muusta mielenkiintoisesta. Pallottelimme ideaa keskenämme ja vähän opettajainhuoneessakin ja hallinnon suuntaan, ja vähitellen se alkoi saada hahmoa. Toukokuussa oli koossa sen verran konkretiaa, että kutsuimme koolle opettajaryhmän, jonka tarkoitus on toimia opiskelijoiden tukena. Mukana on tällä hetkellä viisi reaaliaineiden, äidinkielen ja kuvataiteen opettajaa.

Opettajien kesken olemme puhuneet esimerkiksi opiskelijoille tarjottavista työvälineistä, mahdollisista avustuksista, joilla välineitä hankittaisiin, juttuideoista ja julkaisualustoista. Viimeksi mainittu asia osoittautui sikäli haasteelliseksi, että meillä ajatuksen lentoon sysänneillä oli toive visuaalisesti näyttävästä, nykyaikaisesta alustasta, jonka pitäisi kaiken lisäksi olla ilmainen tai ainakin naurettavan halpa. Viime keväänä meillä ei nimittäin ollut oikeastaan muuta rahoitusta tiedossa tälle projektille kuin yksi kurssi lukioresurssista opettajien kesken jaettavaksi. Toiveidemme mukaista alustaa ei ole vieläkään löytynyt, vaikka olemme tutustuneet aika moneen verkkolehtipalveluun. Otamme siis edelleen vihjeitä vastaan!

Syyslukukauden alussa pyysimme opiskelijoilta hakemuksia mediaryhmän jäseniksi. Halusimme ottaa mukaan kaikki hakeneet, mutta käytännössä mukaan lähti tässä vaiheessa neljä opiskelijaa. Heille annettiin henkilökohtaisiksi työvälineiksi iPadit, ja neljä asettui lukumääräksi, koska sen verran Ismo laski voivansa irrottaa resursseja hankerahoistamme. (Kiitos opetushallitukselle Mobiles II -rahasta!)

Viime viikolla toiminta sitten alkoi toden teolla, kun ensimmäiset jutut julkaistiin uudessa blogissa. Sen ulkoasu on konstailematon, koska halusimme saada ajankohtaisia uutisia pikaisesti eetteriin, mutta eiköhän siihen jatkossa tule parannuksia. Olen ylpeä mediaryhmän nuorista naisista, joilla on taitoa ja intoa tehdä juttuja sen lisäksi, että he hoitavat normaalin koulutyönsä. Ainakin yksi juttu julkaistaan vielä ennen lomaa, ja sitten ovat Sara, Karoliina, Veera ja Katri esittäytyneet teille, hyvä yleisö! Meillä on kuitenkin vielä lisää ideoita hihassa, joten olkaa kuulolla. Esimerkiksi yhteistyön käynnistämisestä Itä-Savo-lehden kanssa on jo sovittu, ja sen tuloksia alkaa näkyä pian.

Tässä on linkki blogiin, jonka osoite on http://savonlinnanlyseo.blogspot.fi

Savonlinnan Lyseon Lukio


tiistai 2. lokakuuta 2012

TE3 – iPad –kurssi / kevät 2012.


 ”Otteita opiskelijoiden oppimispäiväkirjoista”

Katsottiin muiden oppilaiden tekemiä tutkimus töitä. Padin käyttö onnistuu hyvin, mutta oppimisvälineenä ei kovin hyvä. Tehtäviä on tehty jonkin verran.
Tämä laite on todella vaikeakäyttöinen, varsinkin kun en ole mikään tekniikan ihmelapsi. Tämä saa minut hermostumaan joka kerta yritän tehdä jotain muuta kuin olla facebookissa..

JEEEE!!! Pääsen eroon tästä laitteesta ja myös ihan siistii et alkaa kesäloma. Oli tää kurssi kuitenkin ihan kiva, vaikka jossakin vaiheessa tuntu ettei ymmärrä mitään eikä oo oppinu mitään, mutta kyllä ne asiat sieltä sitten selkeni. Oon kuitenki enemmän perinteisen kurssin kannalla, vaikka tämmösen vekottimen käyttö saattaa säästää paperinkulutusta, mutta jos edelleen pitää kirja ostaa niin aika turhaa. Koen, että opin paremmin jos kirjotan.. KÄSIN! Mutta kaikkeen tietty tottuu, kai. En vaan ymmärrä miks toimivaa systeemiä pitää muuttaa. Välillä tuli pää kipeeks tunneilla kun tuijotteli ruutuu ja yritti ymmärtää jotakin. Mutta loppujen lopuks kivaa vaihtelua ja ryhmissä tekeminen oli kivaa.

Kurssi oli kaikin puolin ihan mielenkiintoinen. Oli mukava kokeilla uutta tapaa opiskella, mutta tässä vaiheessa ehkä vanha tapa on vielä parempi. Mutta sehän on vain tottumus kysymys. Padilla oli ihan mukava tehdä kaikkea vaikka välillä meinasi hermot mennä.

Jaettiin keskenämme tehdyt asiat. Helpotti huomattavasti kun joku oli tehnyt tietyn osan tehtävää, eikä itse tarvinnut tehdä kaikkea. Padin käyttö sujuu ehkä hieman paremmin ja sujuvammin. Jokainen teki oman diagrammin.

Kurssi oli mielestäni varsin onnistunut ottaen huomioon hieman kokeilevan tilanteen. Laitteiden käyttö ei loppujen lopuksi tuottanut loputtomasti ongelmia kun alkuun päästiin ja käsittääkseni muut oppilaat tekivät ainakin itseeni verrattuna erittäin hyvin töitä.

 Aaarghghghg. Ipadilla työskentely on kyllä kivaa, mutta välillä taitojen puutteen takia meinaan aika kovasti turhautua. Oon myös vähän huolissani oppimisestani, mutta silti positiivista tälläinen uusi opiskelutapa.

Aluksi en tykännyt yhtään padin saamisesta mutta nyt olen jo tottunut siihen ja sillä on ihan mukava työskennellä.

Ipadin käyttö hankalaa.. Ipadin käyttö edistyy.. Ipadin käyttö alkaa olla sujuvampaa kuin edellisillä kerroilla… Ipadin käyttö on aika helppoa… ipadin käytöstä on tullut viimeisen puolentoista kuukauden aikana erittäin helppoa ja sitä aikaa olla jo ihan mukava käyttää. Harmi että siitä pitää kohta luopua.

Olen tajunnut, että pidän oppimispäiväkirjaa samalla itselleni muistiinpanovälineenä. Oikeastaan se on minulle hyvä, sillä täältä on kätevä lukea asioita, mitä tunnilla on tapahtunut, joten osaan palauttaa mieleeni jokaisen tunnin.

Laitteen käyttö on muuten oikein mukavaa, koska olen voinut käyttää tätä muillakin tunneilla tiedon etsimiseen. Paljon kätevämpää näin, jos ei ole mahdollisuutta päästä käymään tietokoneella etsimässä asioita.

 Näillä tunneilla pohdimme myös ryhmämme toimintaa. Esimerkiksi meidän ryhmässämme kaikkien ei ole tarvinnut tehdä kaikkia tehtäviä vaan kaikki on jaettu tasan ryhmässämme. Lopputulokset on sitten jaettu toisillemme. Tämä helpottaa työmäärää, mutta toisaalta kaikkea mitä ei ole itse tehnyt vaan saa valmiina, ei tule pohdittua niin paljoa. Ne tehtävät , jotka kaikki ovat tehneet ovat myös olleet hyödyllisiä. Kun on itse tehnyt jotain ja saa toiselta samasta aiheesta olevaa materiaalia, saa eri näkökulmaa siitä aiheesta.

Taas tuli mieleen, että tämä on viimeinen oppitunti, joten viimeinen kerta koulussa, kun voi käyttää ipadia, koe kertaa lukuunottamatta... Jaiks.

Alan tykätä ipadin käytöstä, sillä kirjoittaminenkin on jo melko kivaa ! Harmi, että kohta laitteet pitää antaa pois..

Meille tuli tehtäväksi tehdä kuviosta, joka taululla oli, tiivistelmä. Keskellä luki sairauksien tutkiminen ja sen ympärillä oli pienempiä palloja. Minä teen tiivistelmän riskeistä. Sain tunnilla tehtyä tehtäväni ja sain Erikalta hänen tekemänsä jutun kohorttitutkimuksesta. Muut saan luultavammin myöhemmin. 

 è Nyt kun iPadin kanssa on jo muutamaan otteeseen hermot palanneet, niin nyt jo alkaa helpottaa. EE: tä opin käyttämään parin kirosanan jälkeen suht hyvin ja sain jopa tietää miten saan tallennettua sinne tuotokseni.

è Huh, onneksi tämän iPadin käyttö alkaa olla jo mukavaa ja helppoa, pääsen jopa neuvomaan välillä muita. Ja hyvänä puolena tulee myös se, että olen oppinut hieman kärsivällisyyttä tämän laitteen kanssa riehuessa!

è Nyt alkaa jo tuntua, etten haluaisi luopua ollenkaan tästä vekottimesta. Ei olisi ensimmäisten tuntien jälkeen uskonut. Kun kesällä luen terveystiedon YO- kokeeseen, tämä oli loistava mahdollisuus tehdä nopeasti käsitekarttoja ja muita muistiinpanoja. Ja pääsee myös nopeasti ja helposti nettiin etsimään lisätietoa. En olisi myöskään uskonut, että tunnen itseni jopa hyväksi 'tietokoneen' käyttäjäksi. Monet kysyvät minulta ryhmässäni apua ja osaan jopa auttaa.

è En haluaisi luopua tästä kesäksi, sillä tämä olisi loistava apuväline kun harjoittelen ruotsin ja terveystiedon YO-kokeisiin. Pääsee hyvin nettiin etsimään tietoa samalla kun rakentelee mind-mappia ja muistiinpanoja DocsToColla ja EE:llä.
 
Tunnin alun aiheena oli kurssin hyödyntäminen ylioppilaskirjoituksia ajatellen. Aiemmin ajattelin iPad kurssin olevan liian vaikea ja aikaa vievä sekä turha kirjoituksia ajatellen, mutta mitä pidemmälle kurssi on edennyt, sitä enemmän laitteen käytön hyödyn kurssilla on alkanut ymmärtää.

Ennakkoluulot kurssia kohtaan olivat hiukan liian suuret, sillä laitteen käyttöön totuttua sen kanssa toimiminen muuttui mukavemmaksi. Laitteen käyttöön olisi kuitenkin mielestäni parempi perehtyä ajan kanssa etukäteen, jos laitteen esimerkiksi saisi jo hiukan ennen kurssin alkua, jotta sen käyttöä voisi harjoitella itsenäisesti.

Pikkuhiljaa padi alkaa tuntua jo ihan siedettävältä kaverilta.

Hermo menee todella pahasti ja tekisi mieli heittää ipadi seinään!!!!!!! … . Kerrankin ei mennyt hermot vaan oli mukava tehdä sitä. Asioita tuli paljon helposti ja muiden töistä sai lisää :)) Tykkäsin tehdä ja opin vihdoin kunnolla jotain!! Näytettiin jokainen mitä oli tehnyt ja mistä olinki ylpeä :)

Pädi on auttanut tehtävien ajallaan hoitamiseen, sillä motivoi enemmän ottaa käteen iPad kuin kirja, vihko ja kynä. Vaikka näiden laitteiden kanssa on ollut vastoinkäymisiä, loppujen lopuksi voin sanoa että tulee kyllä ikävä tätä Padia viikon päästä kun palauttamisen aika koittaa. On tämä niin erilainen kuin tavallinen opiskelumenetelmä, ja vaikka alussa oli hirmu vaikeaa tottua kaikkiin ohjelmiin, tällä kirjoittamiseen, kaiken lähettelemiseen yms, niin nyt siihen on jo tottunut ja perus vihkotyöskentelyyn palaaminen tuntuu uuvuttavalta. Mikä parasta, tässä iPad-kurssissa ei ole ollut YHTÄÄN MONISTETTA! Ei yhtään paperinpalaa, kaikki saa talteen Padille. Sieltä ne eivät (toivon mukaan) katoa minnekään, ja saat keskeneräiset projektisi aina auki.

Alkuosa kurssista meni laitteiden opiskeluun, mutta kun laitteet tulivat tutuiksi oli työnteko helppoa. Alussa tosiaan meinasi hermo palaa, kun ei ymmärtänyt mistään mitään. Loppukurssilla ohjelmat ja työskentely kurssilla tuli tutuksi ja uskon, että tulen käyttämään esim. Dropboxia jatkossakin. Laite eli tämä iPad on hyödyllinen kapistus, jos on langaton netti käytössä, se on helppo ottaa mukaan eri paikkoihin ja tehdä töitä muuallakin kuin kotona. Tein tällä laitteella mm. kaikki englannin aineeni ja hyödynsin tätä myös yhteiskuntaopin ja biologian kursseilla myös. Kurssi oli kokonaisuudessaan hyvä, erinlainen kuin tavalliset kurssit. Tulevaisuudessa uskon ipadin korvaavan taululta kopionnin vihkoon.

Viimeinen kerta tällä terveystiedon kurssilla, viimeinen koe, toisiksi viimeinen päivä ennen kesälomaa...!! Ja viimeinen koe suoritettuna, tätä iPad-koetta oli oikeastaan tosi mukava tehdä, vaikka aikaa kuluikin paljon. Missään muussa kokeessa tällä koeviikolla en ole istunut näin pitkään, mutta oli tämä sen arvoista, sain pitkän esseen kirjoitettua tutkimusmenetelmistä :) olen ylpeä siitä, että jaksoin kirjoittaa kaiken omin käsin, enkä kopioinut yhtään pätkää suoraan netistä. Pädikoe oli kokemuksena kiva, ja tässä saa oikeasti miettiä mikä on maailman kaikesta aineistosta se tärkein ja olennaisin, ja suodattaa turha tieto. Aluksi ajatteli että tämähän on ihan helppoa, sillä koko netti ja kaikki muistiinpanot on käytettävissä, mutta kun tietoa on liikaa, sitä ei osaa enää käsitellä kunnolla. Tein myös MindJetillä käsitekartan terveystiedon opiskelustani pädin kanssa, siinä on lueteltu sekä plussia että miinuksia sun muuta, jota pädin käyttämiseen liittyy. Kurssi oli mukava, ja vaikka alussa pädit raastoivat hermoja oikein olan takaa, pikkuhiljaa niitä oppi käyttämään ja näin jälkeenpäin ajateltuna en olisi halunnut tavallista terveystiedon kurssia, tämä oli parempi. Nyt kun vielä pääsisin Wilmassa sisään tämän terveystiedon kurssin kyselyyn, voisin sanoa että hyvää kesää ja se on moimoiii! :)

 

 

 

maanantai 1. lokakuuta 2012

Alkukyselyjen tuloksia


Torstaina alkoi uusi maantieteen kurssi. Kokeilin kurssin alussa Prometheanin ActiveEngage-vastausjärjestelmää. Sain selville mm. seuraavia asioita: kurssin 25 opiskelijasta 17 oli pitänyt iPadia kädessään aiemmin, 24 oli ennestään Facebook-tili. Opiskelijoista 13 oli kotonaan langaton verkko, 8 ei ollut ja 4 ei tiennyt onko.
Kysymykseen mitkä ovat tunnelmat kun opiskelu tapahtuu ilman kirjaa tablet-tietokoneiden avulla tuli seuraavia vastauksia:

On hyvä, ettei tarvinnut ostaa kirjaa. Tablet on kätevä vaihtoehto, mutta ei yhtä hyvä kuin kirja.
Ihajeees~
Aika oudolta
Mielenkiintoiselta
Vähän erikoiselta uudenlaiselta
Ihan mahtavalta!!!
Ihan kivaa ja erilaista, ennen en oo opiskellu näillä.
Erillaiselta mutta iha hyvältä tuntuu
Aiiivan mahtavalta!!! :)
Hyvältä
Opiskelu ilman kirjaa tuntuu hyvältä.
Todella hyvältä;)
Ihan kivaa on kokeilla uutta...
Hieman oudolta kun aina on ollut kirja ekalla tunnilla mukana. Muttei tää paha oo.
Kivalta, vaihtelua normaaliin opiskeluun.
Mukavalta ja erilaiselta
Mukavalta ja mielenkiintoiselta.
hyvältä
Tuntuu hyvältä kun saa opiskella vähä eri tyylillä kun normisti!
Mielenkiintoista, tykkään tästä :D

Kun vuosi sitten aloin pitää ensimmäistä kurssia tablettien avulla, kukaan ei ollut käyttänyt laitetta aikaisemmin. Saa nähdä onko sillä vaikutusta kurssin pitoon. Alku on ollut hyvin samanlaista tilien luomisineen kuin aiemminkin. Tästä se lähtee.