sunnuntai 17. helmikuuta 2013

Opiskelijoiden kommentteja filosofian kurssista

"No ei tämä filosofian opiskelu kauhean hankalaa ole. Paljon asiaa ja uusia termejä tottakai tulee, mutta kyllä nekin hoituu. Ipadillä on mukava ja helppo tehdä hommia ja tietoa helppo hakea netin kautta. Myös muistiinpanojen teko on helppoa kun ei tarvitse vihkoa huolehtia mukaan aina, ipadin muistaa helpommin ottaa mukaan. Ihan mukavalta on opiskelu tuntunut tunneilla eikä liian hankalalta."

 

"Filosofian 1.kurssin asiat ovat olleet mielenkiintoisia. Ipadin kanssa työskentely on ollut mukavampaa kuin tavallisten työvälineiden kanssa, mutta välillä huomio herpaantuu opiskelusta laitteen kanssa. On kätevä opiskella ilman muistiinpanotarvikkeita ja paksuja kirjoja. Opiskelutavat ovat olleet loogisia ja tehokkaita. Vaikeaa kurssilla on ollut itse filosofian ajattelu ja sen perimmäinen oivaltaminen. Helppoa on ollut kaikkien filosofien muistaminen. Olen myös pitänyt filosofian aiheista."

 

"Aluksi mietin, että voi ei! Mitähän opiskelusta tulee kun kaikki keskittyminen ja aika menee iPadin käytön opetteluun. Se tuntui myös minulle itselleni tuskaiselta, koska en ollut aikaisemmin käyttänyt iPadiä. Onneksi opin käyttämään tätä nopeasti ja nyt opiskelu onkin jo paljon mukavampaa ja mielenkiintoisempaa. Muistiinpanoista saa monipuolisempia ja on helppo hakea tietoa, kun netti on käsillä. Joskus kokonaisuuden hahmottaminen on hankalaa, kun työskennellään iPadillä, mutta ei suinkaan aina.

Käsitteitä tulee aika vauhdilla ja paljon. Olisi mukavaa ja helpottaisi oppimista, jos ennen koetta kerrattaisiin kunnolla kaikki käsitteet. Esimerkiksi sinun kertomat konkreettiset selitykset käsityksille ovat auttaneet paljon (tuoli ja käsitteellisyys). Itse en ole vielä oikein päässyt sisälle filosofiseen ajatteluun... Itse opin parhaiten tekemällä muistiinpanoja ja tehtäviä, joissa täytyy hakea tietoa itse. Kirjaa on hankala lukea, kun ei tahdo oikein päästä kärryille... Tuntuu, että kirja sekottaa entisestään, mitä tunneilla on käyty."

 

"Filosofian opiskelu alussa oli aika häsläystä tekniikan kanssa. Kahden ensimmäisen tunnin jälkeen kun kaikki teknilliset ongelmat oli saatu ohi alkoi kunnon opetus. Filosofia on aika käsitteellistä jollekin, mutta itse olen saanut aina punaisen langan kiinni eikä mikään ole jäänyt pimeään. iPadillä työskentely on ollut omalta osaltani ongelmatonta ja helppoa. Filosofian tunnin jälkeen, varsinkin maanantaisin kun pääsen kotiin, on aina mielessäni vähäsen aikaa tunnilla käsitelty ajattelumaailma ja miten sillä tavalla eläminen muuttaisi omaa nykyistä elämääni. Filosofia on kiinnostavin uusista aineista mitä lukiossa on tullut ja uusista ajatustavoista on aina kiva oppia."

 

"Filosofian opiskelu on tähän mennessä ollut ihan mielenkiintoista, mutta haastavaa. Filosofiassa tulee erittäin paljon termejä ja melkein kaikki ovat olleet uusia, ja ne ovat olleet välillä vaikeita käsittää ja varsinkin muistaa. Filosofia ei ole yksi helpoimmista aineista lukiossa, pikemmin yksi vaikeimmista, ehkä juuri kaikkien uusien termejen takia. Voisin melkein sanoa, että kaikki asiat ovat olleet uusia, jotkut termit ovat tosin esiintyneet uskonnon ensimmäisellä kurssilla, mutta ei todellakaan suurin osa.

Tykkään ipad kurssista, se on mukavan erilainen ja onkin mielenkiintoista kokeessa nähdä miten tällä menetelmällä on oppinut. On hieman turhauttavaa välillä, kun aikaa menee niin paljon tähän tekniikkaan, että millä tehdään ja mistä pitää painaa, mutta kyllä tätä alkaa jo oppimaan. On ollut myös kiva saada ipad kotiin eikä vain yhtien tuntien ajaksi käyttöön."

 

"Filosofian opiskelu on ollut ihan mukavaa ja iPadien käyttökin on ihan helppoa.

On hyvä, että tehdään eri ohjelmilla tehtäviä, niin oppii käyttämään niitä.Muistiinpanoja on helppo tehdä iPadilla ja vaihtelu virkistää kun ei tarvitse kirjoittaa käsin.On myös kiva kun voi liittää muistiinpanoihin kuvia helposti ja muutenkin muokata tekstejä.Mikään ei ole ollut erityisen vaikeaa, kun oppi käyttämään pädiä kunnolla."

 

"Mielestäni iPadilla työskenteleminen on ollut mukavaa vaihtelua vaikka aluksi en osannut ollenkaan käyttää iPadia. Vieläkin välillä esimerkiksi tiedostojen tallentaminen tai tarkastelu on dropboxissa vähän hankalaa.

Kuitenkin tekisin mieluummin kokeen kirjallisena, sillä mielestäni perinteinen kynä ja paperi on kuitenkin ehkä parempi vaihtoehto opiskeluun. Laitteiden käyttämisen opetteluun menee runsaasti aikaa, kun kynän ja paperin kanssa opiskelua olisi voinut jatkua monta tuntia. Vihkoista tulisi myös ehkä enemmän tarkasteltua omia muistiinpanoja ja tehtäviä. Tehtävien tekeminenkin olisi yksinkertaisempaa.

Filosofia on oppiaineena muuten mukavaa, mutta kysymyksiä on liikaa ja joitakin periaatteita on ehkä vielä vaikea ymmärtää ja soveltaa."

 

"Läpikäymämme asiat ovat olleet yleisesti ottaen mielenkiintoisia. Olemme vasta ensimmäistä kertaa opiskelemassa koulu-uramme aikana filosofiaa ja suhtaudunkin uusiin asioihin avoimesti ja mielenkiinnolla. Näin lyhyessä ajassa minulle ei ole kerennyt vielä kehittyä käsitystä että pidänkö filosofiasta vai en, se muodostuu pitemmän ajan kuluessa kun taidot karttuvat.

Omalle henkilökohtaiselle oppimiselle olisi edullisempaa että tekisimme enemmän tehtäviä. Onhan se mukavaa vain istua ja kuunnella opettajaa tekemättä konkreettisesti mitään, mutta olen tässä vuosien aikana kokenut, että opin enemmän itse tekemällä. On mukava, että teemme itse omat muistiinpanomme. iPad-kurssissa, jonka viime jaksossa kävin, opettaja laittoi muistiinpanot jaettaviin tiedostoihin ja ne sai sitten sieltä käydä tallentamassa. Itse ajattelin tällöin, että muistiinpanot menevät tavallaan hukkaan, sillä kirjoittamisesta ei jää aivoihin muistijälkeä.

Alkukurssi oli vähän puuduttavaa aikaa, sillä itse tiesin iPadin käytöstä jo melko paljon kun suurin osa ryhmästä ei ollut paljon iPadeja käyttänyt. On tullut kuitenkin huomattua, että olen oppinut iPadeistä paljon uusia asioita tällä kurssilla. Asiat käydään alusta lähtien perusteellisesti läpi, joka on hyvä asia. On ollut kiva oppia hyödyntämään montaa ohjelmaa sekaisin. Kurssilla on esim. tullut tutuksi piirrustuksen piirtäminen Explain Everythingillä ja sen jälkeen kuvan liittäminen Pages-muistiinpanojen perään."

 

"-filosofian opiskelu on ollut erilaista miksi kuvittelin sen olevan. välillä tulee hieman sellaisia asioita joita ei oikein ymmärrä mutta kyllä se siitä. Ipadilla työskentely on paljon hauskempaa ja se motivoi myös ettei tarvitse kirjoittaa kynällä. Ipad kurssi on parempi kuin normaali yllä mainitun asian takia. Työskentely on helppoa ja erilaista koska ei tarvitse kirjan kanssa olla tekemisissä kokoajan. Tunnit ovat aika mielenkiintoisia ja ne menevät nopeasti. Muistiin panojakin kirjottelee mielellään ja lukee kun ne on sähköisessä muodossa."

 

"Filosofian opiskelu on tähän mennessä ollut ihan mukavaa. En ole kokenut ainetta vaikeaksi, vaikka se välillä aika paljon pohtimista vaatiikin.

Ipadillä työskentely on ollut kivaa. Olin sitä jo kokeillut maantiedossa, mutta se sopii mielestäni todella hyvin myös filosofiaan.

Filosofiassa on paljon termejä, joita täytyy opetella, mutta onneksi ne eivät ole minulle kovin vaikeita. Samalla kun käymme eri filosofisia suuntauksia ja käsityksiä läpi olen myös ruvennut miettimään sitä, miten itse näen maailman. Se on välillä vähän hankalaa, sillä suhtaudun kaikkeen hieman ristiriitaisesti, enkä koe, että mikään on mustavalkoista.

Yleisesti filosofia on mielenkiintoinen oppiaine, josta olin innostunut jo ennen lukion alkua. Välillä asiat menevät ehkä niin sanotusti yli hilseen, mutta useimmiten ne vain pistävät miettimään, eivätkä aiheuta harmaita hiuksia."

 

"Tämä on ensimmäinen jakso, jossa käytän ipadia. Plussaa on, että saan käyttää omaa joten kaikki tiedot säilyvät omalla ipadillani.

Tämän avulla kaikilla on siistimpää tekstiä ja kukaan ei jää jälkeen, koska tiedostoja voi lähettää toisille hienojen ohjelmien vuoksi. Aluksi oli vaikea tutustua uusiin ohjelmiin, mutta kyllä se jo kolmannella tunnilla lähti rullaamaan eikä teknisiä ongelmia yleensä tule. Opiskelu on myös hitaampaa ipadilla, koska pitää katsoa ettei kukaan putoa kärryiltä ipadin kanssa. Kokeeseen lukemisessa voi tulla ongelmia, koska tiedostoja pitää etsiä ipadista, kun taas vihkossa ne menisi kaikki järjestelmällisesti.

Filosofia on melko vaikeaa aineena, koska se tarvitsee niin paljon keskittymistä mutta se riippuu aina ihmisestä kuka siitä tykkää ja kuka ei."

 

"Ipad työskentely on ollut mielestäni kivaa vaihtelua normaali opiskeluun. Siihen kuitenkin on liittyny myös miinuspuolia. Esimerkiksi muistiinpanojen siirtely paikoista toiseen ja muut tekniset ongelmat. Ongelmien selvitykseen on mennyt mielestäni aika paljon aikaa. Hyviä puolian Ipad työskentelyssä on ollut tuntien nopea kuluminen, pikainen muistiinpanojen kirjoittaminen ja tiedostoja pystyy jakamaan kavereille, jos on ollut tunnilta poissa. Olen kuitenkin sillä kannalla, että Ipad ei ole paras tapa opiskella, sillä asiat eivät jää niin hyvin mieleen ja on helppo tuntien aikana tehdä kaikkea muuta kuin asiaan liittyvää. Toisaalta, koska filosofia ei ole oppilaiden mielenkiinnon kohde, Ipad saa tunnit menemään nopeammin. Työt tulee kuitenkin tehtyä ja tunnit eivät ole niin tylsiä. Ipadilla työskentely vaatii keskittymistä, ja kun tekniset ongelmat saa selvitettyä, opiskelu onnistuu lähes moitteettomasti"

 

"Filosofian opiskelu on tuntunut tähän asti oikein mukavalta ja mielenkiintoiselta, mutta myös hieman sekavalta. Uskon kuitenkin, että asiat alkavat selkiintyä pikkuhiljaa. Filosofia on ehdottomasti hyödyllinen oppiaine, koska se kehittää oppilaiden ajattelu- ja podiskelutaitoa. Ainakin minusta on ollut mielekästä, kun on saanut miettiä vastauksia elämän suuriin ja vähemmän suuriin kysymyksiin. Myönnän, että välillä jatkuva aivojen pinnistely myös kyllästyttää, mutta menen positiivisella ja ennakkoluulottomalla asenteella eteenpäin! Kurssin työskentelytapa poikkeaa siitä tyypillisimmästä tavasta ja mielestäni tämä on mukavaa vaihtelua. IPadilla työskentely on minulle jo ennestään tuttua, sillä tämä kapistus oli käytössäni jo viime jaksossa maantieteen kurssilla. En voi silti kieltää, etteikö välillä tulisi teknisiä ongelmia, mutta niistä selvitään kyllä yhteistuumin!"

 

perjantai 8. helmikuuta 2013

Jos kiiltävä laatta on väärä ratkaisu, niin mikä on kysymys?

Viime viikolla YLE:n Internet-palvelupäällikkö Kari Haakana pölläytti koulumaailmassa vallitsevaa suuntausta hankkia koulujen käyttöön tablet-tietokoneita, erityisesti iPadeja. http://yle.fi/uutiset/kari_haakana_kiiltava_laatta_on_helppo_ja_vaara_ratkaisu/6474822 Hän kutsui niitä "kiiltäviksi laatoiksi", mikä oli varmasti harkittu sanavalinta, jolla jo otsikossa pyrittiin vaikuttamaan lukijoiden asenteisiin. No mikäs siinä, otsikon tarkoitushan onkin koukuttaa jutun lukemiseen

Kiiltävä laatta on siis väärä ratkaisu, mutta mikä on se kysymys, johon laatta on väärä vastaus? Haakanan mukaan teknologian käyttö, tekeminen ja uuden luominen. Haakanan mielestä "käyttämällä iPadia lapset oppivat lähinnä käyttämään iPadia" ja edelleen: "iPad on lähinnä sisällön kuluttamiseen tarkoitettu laite. Sillä voi toki luodakin asioita, mutta sen ytimessä on digitaalisen sisällön passiivinen kuluttaminen, ei uuden luominen." Tilalle Haakana ehdottaa Raspberry Pi -laitteita, jotka ovat "edullisia, kömpelöitä ja opettelua vaativia". Niiden avulla voidaan "saada opiskelijat kiinnostumaan paitsi teknologian käytöstä myös teknologian tekemisestä ja uuden luomisesta".

Olisi varmasti hienoa, jos koulussa voitaisiin opettaa teknologian luomista ihan itse, mutta ajatus ei ole kovin realistinen. Esimerkiksi minun tehtäväni on opettaa lukiolaisille uskontoa ja filosofiaa. Kurssit ovat lyhyitä ja sisältöä on paljon. Jos saan valita, otanko laitteen, jota on hankala käyttää ja joka pitää ensin itse rakentaa, vai otanko helppokäyttöisen ja toiminnoiltaan monipuolisen tabletin, niin vastaus on aika selvä.

Oletan, että Haakana ei ollut tutustunut iPadeja käyttävien koulujen kokemuksiin, koska hän ei viitannut niihin tekstissään. Tietoa olisi kyllä ollut saatavilla, sillä Suomessa on runsaasti aiheeseen liittyviä hankkeita meneillään ja useimmilla hankkeilla on nettisivut, blogi tai muu julkaisukanava. Perustava virhearvio on pitää pädiä vain sisällön kuluttamisen laitteena, kun se nimenomaan mahdollistaa sisällöntuotannon. Täppäri ei tee kaikkea sitä, mitä esimerkiksi kannettava tietokone tekee, mutta toisaalta se tekee enemmän, koska nettiin pääsyn lisäksi sillä voi esimerkiksi kirjoittaa (sekä näppäimistöllä että käsin), piirtää, valokuvata, videoida ja äänittää sekä editoida tuotoksia ja yhdistellä niitä. Lisäksi täpykone on aidosti kannettava eli mukana kuljetettava laite.

iPadin tai muun vastaavan laitteen käytössä ei laite olekaan olennaisin asia, vaan tärkeää on, mitä sillä tehdään ja miten se edistää oppimista. Siksi on hyvä, että laite on helppokäyttöinen eikä tekniikkaan tuhraudu kohtuuttomasti aikaa. Tabletit mahdollistavat aikaisempia välineitä paremmin toiminnallisuuden, yhdessä tekemisen ja monipuoliset työmenetelmät. Toivotan Kari Haakanan tervetulleeksi lukemaan esimerkiksi tätä blogia tai miksei vaikka vierailemaan oppitunneilla.

Aiheesta kirjoittavat myös esimerkiksi Anne Rongas maanmainiossa Opeblogissaan: http://opeblogi.blogspot.fi/ ja Mikko Jordman blogissa Little Less, Little Better http://lilelibe.blogspot.fi/

sunnuntai 3. helmikuuta 2013



Messumatka Lontooseen kääntyy jo loppupuolelleen ennen kuin pääsen kirjoittelemaan. Istun pienellä tauolla yhdessä maailman mahtavimmista paikoista, nimittäin British Libraryn kahvilassa. Vuosi sitten tammikuussa täällä kirjastossa oli Britannian kuninkaallisten käsikirjoitusten näyttely, jolla onnellistin ja sivistin itseäni. Tällä kertaa vuorossa on Intian historiaan liittyvä näyttely Mughal-kaudesta 1500-luvulta 1800-luvulle, jolloin islamilainen dynastia hallitsi ensin kasvavaa ja sitten lopulta kuihtuvaa aluetta Intian niemimaalla. Kävin myös tervehtimässä vanhoja tuttuja kirjaston pysyvässä näyttelyssä; mm. nojasin hetken vitriiniin, jossa on kaksi kristillisen historian arvokkainta teosta, Codex Sinaiticus ja Codex Alexandrinus. Kolmatta yhtä arvokasta säilytetään Vatikaanissa. Näiden vierailujen anti kääntyy aikanaan opetukseksi mm. maailmanuskontojen kurssilla. Tässä linkit em. asioihin:

http://www.bl.uk/
http://codexsinaiticus.org/en/
http://en.wikipedia.org/wiki/Codex_Alexandrinus
http://en.wikipedia.org/wiki/Codex_Vaticanus




Saavuimme Lontooseen tiistai-iltana ja suuntasimme BETT:iin heti keskiviikkoaamuna. Kyseessä ovat siis suuret kansainväliset opetusteknologiamessut. Vietimme koko pitkän päivän kiertelemällä messuilla ja kuuntelemalla esitelmiä. Messuosastoilla vallitsee runsauden pula ja aika moni esitelty palvelu on suunnattu brittiläisille asiakkaille. Tästä huolimatta osastoilta saa tuntumaa, mihin teknologiassa ollaan menossa. Erilaiset älytaulut ja näytöt ovat entistä suurempia ja näyttävät kuvan entistä paremmin. Erilaisia lisälaitteita, jotka toimivat tietokoneen tai tablet-tietokoneen kanssa, on monenlaisia, ja niiden hinnat todennäköisesti halpenevat. Esimerkiksi meillä Lyseolla ilmeisesti kannattaa hankkia iPad-yhteensopivia laitteita, kun laboratoriomme laitekantaa uusitaan lähitulevaisuudessa.




Keskiviikon huippuhetken tarjosi kuitenkin Pasi Sahlberg, joka rennolla mutta vakuuttavalla tavalla esitelmöi suomalaisesta vaihtoehdosta kansainvälisille koulutustrendeille. Kilpailun, testaamisen ja standardisoinnin tilalle hän tarjosi tasa-arvoa, huolenpitoa ja luottamusta. Sahlberg on kiertänyt maailmaa puhumassa aiheesta (ja kirjoittamastaan kirjasta Finnish Lessons http://www.finnishlessons.com/), joka on herättänyt runsaasti huomiota mm. Yhdysvalloissa, jossa suomalainen koulu on todellinen hitti. Toivottavasti Sahlberg ei pahastu, vaikka laitan jakoon seuraavan hänen esityksestään napatun kuvan.





Pinnat kotiin vetivät myös Mobiluck-hankkeen Timo Ilomäki (Voionmaa), Kari Rajala (Elimäki) ja Jukka Sormunen (Kuopion klassikka), jotka kertoivat oman hankkeensa suunnittelusta ja toteutuksesta. Heistä ottamistani kuvista onnistui jotenkuten vain seuraava, jossa jotenkuten näkyvät yhteystiedot, mutta ehkä se riittääkin...




Messumatkan tärkeä anti on myös toisten suomalaisten tapaaminen eli muotisanalla sanottuna verkostoituminen. Tämä voi kuulostaa hassulta, mutta Suomessa harvoin tapaa yhtä aikaa koolla niin monia opetusteknologiasta ja tvt-pedagogiikasta kiinnostuneita opettajia ja muita alan kehittäjiä. Kotimaassa on yleensä myös kiire takaisin koululle tai illaksi kotiin jonnekin päin laajaa Suomenmaata. Olen varma, että tällä reissulla moni muukin kuin me savonlinnalaiset uudisti entisiä tai hankki uusia hyödyllisiä kontakteja. Moikka vaan esimerkiksi Forssaan, Hämeenlinnaan, Helsinkiin, Joensuuhun ja tietysti Mobiluckin väelle! iLO-päivät-infoa yritimme myös jakaa mahdollisimman monissa tilaisuuksissa. Mikä iLO? Katso tämän blogin aikaisempia postauksia!

Torstaina osallistuimme eräiden yritysten järjestämään seminaariin, jossa kuulimme Kuuma-kuntien TVT-hankkeesta, itslearning-oppimisympäristöstä, Otavan sähköisistä oppikirjoista ja Aronet-yhtiön edustamien Smart-älytaulujen uusista ominaisuuksista. Näistä kohtaamisista ainkin kaksi johti jo konkreettisiin jatkotoimenpiteisiin, joista varmastikin saatte lukea lisää myöhemmin.